Een lamp vervangen, iets repareren, een pleister plakken; het zijn volgens Steve Sedoc (hoofdconciërge Orthopedagogisch en Didactisch Centrum Noord) de eerste dingen waar iemand aan zal denken bij de functie conciërge. Maar er komt veel meer bij kijken. In dit interview vertelt hij over de veelzijdigheid van zijn werk, de flexibiliteit in het onderwijs en het teamgevoel. 

In de kantine van het OPDC is het rustig. De tafelvoetbal wordt niet bespeeld, de tafels zijn leeg. Ongezellig is het er niet, er staat muziek op (zachtjes) en als je door de grote ramen naar buiten kijkt zie je een strook aan fleurige planten: "die plantenbakken heb ik samen met leerlingen gemaakt", vertelt Steve, "de plantjes hebben het warme Hemelvaartsweekend alleen niet gered. Ik ga deze week nieuwe halen."

Meer dan 20 jaar werkte Steve als proces-operator bij ‘een fabriek waar ze brood maken met een computer’. De ploegendiensten braken hem op en het werd tijd om iets anders te gaan doen. Tijdens het re-integratieproces was hij er ineens uit: ‘Conciërge, dat lijkt me leuk!’. Hoe hij daar op kwam, weet hij nog steeds niet maar hij werd het wel. Eerst op het Grafisch Lyceum Rotterdam, later op een Speciaal Onderwijs-school op Zuid en nu ruim vier jaar op het OPDC. "Ik kende het OPDC eerst helemaal niet, maar ik heb het heel erg naar mijn zin."

Tijdens het gesprek wordt Steve tot drie keer toe geroepen. Een leerling komt zijn step halen, een ander zoekt een bak om mee op te ruimen en weer een ander heeft hulp nodig bij het serveren van koffie en thee. Hij helpt iedereen, met een lach en met geduld. "Flexibel zijn’’, zegt hij, "dat is toch wel één van de belangrijkste eigenschappen die je moet bezitten in het onderwijs. Flexibel zijn en echt een team zijn, dat is een goed begin.’’

Een team dat zijn ze wel op het OPDC. OP of OOP, volgens Steve doet het er niet toe. "Als conciërge hier doe je veel meer dan waar je in eerste instantie aan zou denken. Net heb ik nog met de techniekles meegedraaid. Je helpt de leerlingen met hun opdracht, maar tussendoor corrigeer je ook op taalgebruik of gedrag bijvoorbeeld. Zoals de docent dat ook doet. Je staat wel altijd samen met een docent voor de klas, maar je verdeelt de taken gewoon.’’

Bij Steve kun je ook terecht voor een wandeling, een potje voetbal in de pauze of samen een broodje halen bij de supermarkt in de buurt. "Je doet gewoon wat nodig is, waar een collega of een leerling behoefte aan heeft. Daar stel ik mij voor open en ik vind dat heel fijn werken. En ja, dan ben je misschien niet een conciërge met alleen maar conciërge-taken, maar dat vind ik juist leuk.’’